Frokost hygge

Hjemmebagte sukkerfri musliboller

I går da min veninde og hendes børn kom til frokost, ville jeg gerne bage noget som vi kunne spise, når vi kom hjem fra en tur på legepladsen. Det skulle ikke være en kage, da vi begge prøver at være sunde, og det er jo heller ikke så godt for de små. Så jeg blandede hvad jeg havde af rugmel, korn, kerner og rosiner sammen. Jeg kom godt med kanel og kardemomme i, og jeg syntes selv resultatet blev godt. Man behøvede ikke komme smør, eller ost på, og de kunne spises som en muslibar. Perfekt at have med i tasken, eller til kl 16 hvor man altid går sukkerkold.

Til dem der skulle have lyst til at prøve dem, er her en opskrift, så godt som jeg nu husker den.

Frk Vilstrups sukkerfrie musliboller

25 g gær

½ l lunken vand

lidt hvedemel (eller hvad man nu er til)

2 dl korn og kerner. (jeg brugte mandler, hasselnødder, solsikke, hørfrø og sesam)

1 dl rosiner, (hvis man ikke kan lide død varm frugt, så kan de blendes sammen med vandet, så gider det noget sødt til bollen)

rugmel

kanel og kardemomme

Fremgangsmåde:

Forvarm ovnen til 200 grader. Start med at opløs gæren i vandet og tilsæt lidt hvedemel, så det bliver en “klæ” og våd blanding. Kom alle kerner, rosiner, kanel og kardemomme  i. Bland rugmel i til blandingen bliver fast. Del dejen i ca 12 dele og form med våde hænder, som boller eller barer og kom på en plade. Drys med det du elsker på toppen og bag midt i ovnen i ca 20 min.

Jeg har desværre kun billeder af dem fra før de kom i ovnen, de fik hurtigt ben at gå på:) Håber i kan lide dem, og til jer på De Danske vægtkonsulenter, så er dette da lige sagen at spise på kuren som dagens brød:)

5 kommentarer

  • Jana

    Hejsa jeg har fulgt lidt med i din blog, og hvor den bare spændende!:) Jeg vil lige høre da du tabte dig om du var aerobic instruktør der ? Jeg har nemlig ikke tid til træning, så det må blive gåture.

    Og dukan dieten. Hvordan var det du gjorde der ? Altså spiste du grønt hveranden dag ? Men dukan dieten siger jo man kun må spise protein de første 5 dage og dernæst grønt+protein de næste fem dage ? Hvordan gjorde du ? Tusind tak for god inspiration på alle måder 🙂

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • mette vilstrup

      Hej:)
      Tak for din søde kommentar:)
      Nej jeg trænede slet ikke mens jeg tabte mig, jeg havde rigeligt at tænke på med maden. Men efter jeg havde tabt mig, begyndte jeg og træne, og uddannede mig til instruktør.
      Du kan læse alt om min tid på Dukan ved at søge her på bloggen:)
      God læselyst:)

      Siden  ·  Svar på kommentar
  • De ser super lækre ud! 🙂

    -Tine
    fitspiration.bloggersdelight.dk

    Siden  ·  Svar på kommentar
  • Laura

    De ser lækre ud
    Hvordan er mængden af krydderier?

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • frkvilstrup

      Efter smag, ca en tsk af hver og måske lidt ekstra kanel

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Frokost hygge